Klacht of compliment?
De informele weg
De NRS doet er alles aan om voor iedereen een veilige plek te creëren op school. Als leerling, ouder of schoolmedewerker kun je echter ontevreden zijn over bepaalde zaken of gedragingen op school. Dat kan bijvoorbeeld gaan over pesten, (seksuele) intimidatie, agressie, discriminatie maar ook kan het zijn dat je andere onregelmatigheden ervaart of ziet gebeuren. Bij klachten nodigen we je van harte uit daarover in gesprek te gaan met de betrokkene. Mocht dit niet voldoende zijn dan kun je in gesprek gaan met Thamar Henneken (directeur). We gaan er vanuit dat de meeste klachten via deze informele weg in onderling overleg goed kunnen worden opgelost.
Interne- en externe vertrouwenspersonen
Als je er met de betrokkene niet uitkomt of de klacht naar jouw mening niet naar behoren is opgelost, maar ook als je niet zelf met de betrokkene in gesprek durft te gaan, dan kun je een beroep doen op de ondersteuning van één van de interne vertrouwenspersonen. Als je liever met iemand buiten de schoolorganisatie praat kun je bij de externe vertrouwenspersoon van de NRS terecht. De vertrouwenspersoon luistert naar je en bespreekt alle opties voor vervolg. Ook de voor-en nadelen van de opties komen aan bod. Belangrijk is het om te weten dat de vertrouwenspersonen het probleem van de melder niet overnemen. De melder houdt de regie.
Interne vertrouwenspersonen:
Jacqueline Maas, leerkracht groep 3/4B (bereikbaar via maas@nieuweregentesseschool.nl)
Mayke Simons, leerkracht groep 1/2 geel (bereikbaar via simons@nieuweregentesseschool.nl)
Externe vertrouwenspersoon:
Hermine Roerdink (bereikbaar via mail@hermineroerdink.nl of 06- 11 27 75 89)
Meer over mijn rol, de werkwijze en bereikbaarheid vind je onderaan deze webpagina.
Formele weg
Lukt het niet om klachten via de informele weg af te handelen dan kan een beroep worden gedaan op de interne klachtenregeling van school. De klachtenregeling kan hier gedownload worden:
Klachtenregeling NRS
De NRS is aangesloten bij de onafhankelijke klachtencommissie van de Stichting Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs.
Het Reglement Stichting Klachtencommissie Bijzonder Onderwijs vindt U hier.
De interne- en externe vertrouwenspersonen kunnen ook in deze formele weg ondersteuning bieden.
Compliment
Ben je erg tevreden of wil je ons complimenteren? We horen het graag. Laat ons weten waar je blij mee bent.
Even voorstellen
Per 1 maart 2025 ben ik de externe vertrouwenspersoon op de NRS. Graag stel ik me voor en leg ik kort mijn rol, werkwijze en bereikbaarheid uit.
Mijn naam is Hermine Roerdink. Ik woon in Utrecht samen met mijn man en twee zoons (2008 en 2013). Ik ben sinds 2024 LVV registervertrouwenspersoon nadat ik 25 jaar werkzaam ben geweest als externe remedial teacher/ arrangementsbegeleider in het basisonderwijs.
Het thema sociale veiligheid ligt me na aan het hart. Het is een voorwaarde om je fijn te voelen en een fijne en leerzame tijd op school te hebben. Dat geldt voor leerlingen, ouders, leerkrachten en elke andere schoolmedewerker. Voor een leerling om tot leren te kunnen komen en vriendschappen te kunnen sluiten. Voor een ouder om het eigen kind gelukkig te zien en een gelijkwaardige gesprekspartner met school te kunnen zijn. Voor leerkrachten en andere schoolmedewerkers om onbevangen dat te kunnen doen waar hun passie ligt, namelijk met kinderen werken en ze iets te kunnen leren.
De NRS doet er alles aan om deze veilige plek te creëren. Toch kan het zijn dat je een in een vervelende situatie terechtkomt, dat kan bijvoorbeeld gaan over pesten, (seksuele) intimidatie, agressie, discriminatie maar ook kan het zijn dat je andere onregelmatigheden ervaart of ziet gebeuren.
Het advies is dan altijd: praat erover met de betrokkene. Of schakel de hulp in van Thamar Henneken (directeur). Vaak zullen de meeste vragen, problemen of klachten via deze informele weg in onderling overleg goed kunnen worden opgelost.
Als je er met de betrokkene niet uitkomt of de klacht is naar jouw mening niet naar behoren opgelost of als je niet zelf met de betrokkene in gesprek durft te gaan, dan kun je bij de interne vertrouwenspersonen terecht. Spreek je liever met iemand buiten de schoolorganisatie dan kun je contact opnemen met mij.
Je kunt me op werkdagen bereiken via mail@hermineroerdink.nl of 06- 11 27 75 89
Vergeet bij het inspreken van de voicemail niet je naam en telefoonnummer achter te laten. We kiezen via per mail of telefoontje een vorm/ locatie voor een eerste gesprek.
Ik luister naar je verhaal en we bespreken alle opties voor vervolg. Ook de voor-en nadelen van de opties komen aan bod. Belangrijk is het om te weten dat de vertrouwenspersoon het probleem van de melder niet overneemt. De melder houdt de regie.
Ook bij twijfel kun je contact opnemen met mij. Mocht het nodig zijn dan verwijs ik naar een plek waar je beter geholpen kan worden.
Ik ben graag verbonden aan de NRS om een steentje bij te dragen aan een sociaal veilige omgeving op jullie school.
Met vriendelijke groet,
Hermine Roerdink