Klachtenregeling
Als ouders, leerlingen, of anderen die met de school te maken hebben een klacht hebben over de dagelijkse gang van zaken op school, wordt de klacht eerst besproken met de persoon die daarbij direct betrokken is, zoals de leerkracht. Als geen bevredigende oplossing kan worden gevonden, kan de directeur worden benaderd. Als de klacht ook op deze manier niet kan worden afgehandeld, kan een beroep worden gedaan op de klachtenregeling van de school. Deze vindt u op de website van de school.
Het klachtrecht heeft een belangrijke signaalfunctie met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs. Door de klachtenregeling ontvangt de school signalen die kunnen leiden tot het verbeteren van het onderwijs en de goede gang van zaken op school.
De klachtenregeling houdt in dat bij een klacht er contact kan worden opgenomen met de contactpersonen van de school. Dit zijn Gaby Nuchelmans voor de bovenbouw en Iris Stelder voor de onderbouw. Wanneer er samen met de contactpersoon niet uitgekomen wordt is er ook een externe vertrouwenspersoon. Voor onze school is dit Margriet de Greef. Zij is te bereiken via 06-12327289 of margriet@margrietdegreef.nl. (Klik hier voor meer informatie)
De externe vertrouwenspersoon gaat na of door bemiddeling (alsnog) een oplossing kan worden bereikt en/of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een klacht. In dat geval begeleidt hij/zij de klager desgewenst bij de verdere procedure.
De klachtenregeling bepaalt dat een klacht kan worden ingediend bij het bestuur of bij de klachtencommissie. Als de klacht wordt ingediend bij het bestuur, zal het bestuur de klacht zelf afhandelen als het bestuur meent dat de klacht van eenvoudige aard is, danwel de klager verwijzen naar de contactpersoon van de school. Klachten kunnen bijvoorbeeld gaan over begeleiding van leerlingen, toepassing van strafmaatregelen, beoordeling van leerlingen, de inrichting van de schoolorganisatie, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie en pesten.
Onze school is aangesloten bij de landelijke klachtencommissie voor het Algemeen Bijzonder Onderwijs (LKC/VBS), Postbus 82324, 2508 EH Den Haag. De klachtencommissie geeft gevraagd of ongevraagd advies aan het bestuur van de school over de (on-)gegrondheid van de klacht, het nemen van maatregelen en overige door het bestuur van de school te nemen besluiten. Het bestuur deelt vervolgens aan de klager en de landelijke klachtencommissie binnen zes weken na ontvangst van het advies van de klachtencommissie mee welke maatregelen zij voornemens is te nemen. Degene over wie de klacht is ingediend wordt in de gelegenheid gesteld daarop te reageren, voordat het definitieve besluit door het bestuur wordt genomen. Deze klachtenregeling kan hier gedownload worden.