Over Freinet

Op de Nieuwe Regentesseschool ontdekken kinderen de wereld op hun eigen manier. Bij ons leren kinderen door te doen. Ze onderzoeken, experimenteren en ontdekken - in de klas én daarbuiten.

Over Freinet

Op de Nieuwe Regentesseschool ontdekken kinderen de wereld op hun eigen manier. Bij ons leren kinderen door te doen. Ze onderzoeken, experimenteren en ontdekken - in de klas én daarbuiten.

Célestin Freinet was een Franse onderwijzer die in de 20e eeuw een nieuwe kijk op onderwijs ontwikkelde. Als jonge leraar geloofde hij dat kinderen van nature nieuwsgierig zijn en willen leren - niet door stilzitten en luisteren, maar door zelf te ontdekken en ervaren. Deze aanpak vormt nog steeds de basis van ons onderwijs.

Freinet geloofde dat kinderen taal het beste leren als ze hun eigen ervaringen en gedachten kunnen delen.

Thamar Henneken

Schooldirecteur

Levend leren

Bij ons leren kinderen niet alleen in de klas, maar juist ook daarbuiten. We noemen dat 'levend leren': onderwijs dat aansluit bij wat er in de wereld gebeurt. De nieuwsgierigheid van leerlingen is ons startpunt. Wat houdt hen bezig? Wat zien ze om zich heen gebeuren? We moedigen kinderen aan om zelf leervragen te stellen en samen met leerkrachten en klasgenoten op onderzoek uit te gaan. 

Hierbij horen bijvoorbeeld excursies, veldonderzoek, buurtwandelingen en experimenten in ons technieklokaal. Door deze aanpak krijgt leren betekenis - geen abstracte kennis uit boeken, maar kennis door eigen ervaringen.


Taal en expressie

Freinet geloofde dat kinderen taal het beste leren als ze hun eigen ervaringen en gedachten kunnen delen. Door eigen teksten te drukken en publiceren, krijgt hun werk betekenis: andere kinderen kunnen het lezen, erop reageren en ervan leren. Zo wordt taal een middel voor echte communicatie, in plaats van alleen een schoolvak. Deze vrijheid van expressie zie je ook terug in ons kunstatelier. Hier krijgen kinderen alle ruimte om zich creatief te uiten en hun eigen beeldtaal te ontwikkelen.

School is een mini-maatschappij

Freinet geloofde dat een school werkt als een minimaatschappij: een plek waar kinderen democratie en verantwoordelijkheid in de praktijk leren. In en buiten de lokalen leren kinderen samen. Ze bespreken de klassenafspraken, beheren hun klassenkas en werken in groepen aan onderzoeken en projecten. Tijdens de klassenvergadering bespreken ze wat er speelt, maken ze plannen en zoeken ze oplossingen voor problemen. 

Ons schoolgebouw is ontworpen als een plek die uitnodigt tot onderzoeken, samenwerken en creativiteit.

Thamar Henneken

Schooldirecteur

Ouders als partners

Ouders zijn onmisbaar in onze school. Voor Freinet was de school geen eiland, maar een plek die midden in de samenleving staat. Hij geloofde dat kinderen het beste leren als er een sterke band is tussen school, thuis en de wereld daaromheen. Daarom denken, praten en beslissen ouders bij ons mee over schoolzaken. Je ziet ze ook vaak in de school: als leesouder, gastdocent of lid van een commissie.

Een inspirerende leeromgeving

Ons schoolgebouw is ontworpen als een plek die uitnodigt tot onderzoeken, samenwerken en creativiteit. Het ontwerp past bij onze onderwijsvisie: geen traditionele, rechte lokalen, maar een speelse indeling die kinderen uitdaagt om op ontdekking te gaan. De lokalen zijn gebouwd rondom een centrale ontmoetingsruimte. Er zijn plekken voor groepsactiviteiten en hoekjes waar kinderen zich even kunnen terugtrekken. De warme kleuren en natuurlijke materialen maken het gebouw sfeervol en uitnodigend. Ook buiten nodigt ons vernieuwde schoolplein uit tot leren en ontdekken.

Wil je meer weten over Freinet-onderwijs? Kijk dan op de website van de Freinetvereniging.

ADRES

De Nieuwe Regentesseschool

Kruisdwarsstraat 6

3581 GL Utrecht

ADRES

De Nieuwe Regentesseschool

Kruisdwarsstraat 6

3581 GL Utrecht

ADRES

De Nieuwe Regentesseschool

Kruisdwarsstraat 6

3581 GL Utrecht